Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Registrering av leverandører

I Hjelpemiddeldatabasen kan norske leverandører registrere informasjon om hjelpemidler beregnet for personer med nedsatt funksjonsevne. Det forventes at leverandørene selv sørger for at registrert informasjon er oppdatert til enhver tid. Tjenesten er kostnadsfri og er en god mulighet til å markedsføre egne hjelpemidler.

Nødvendig kode for å komme i gang fås ved å sende e-post til vår tekniske support.

Du kan ta kontakt for mer informasjon om hjelpemiddeldatabasen via vår fellespostkasse: hjelpemiddeldatabasen@nav.no.

Hvilke produkter kan vises i Hjelpemiddeldatabasen?

Alle typer hjelpemidler kan vises i Hjelpemiddeldatabasen. Det kreves ikke at disse har en rammeavtale med NAV, eller distribueres gjennom bestemte tjenester som hjelpemiddelsentral, apotek eller helseforetak. Det er også uten betydning om brukeren kan få dekket utgiftene gjennom offentlige støtteordninger, eller må dekke kostnadene helt eller delvis selv.

Registrering av hjelpemidler i Hjelpemiddeldatabasen er altså ikke det samme som at en leverandør har en formell avtale med NAV om innkjøp og bestillinger av hjelpemidler. NAVs rammeavtaler på hjelpemiddelområdet utlyses via www.doffin.no.

Hvem søker etter informasjon på Hjelpemiddeldatabasen?

Hjelpemiddeldatabasen har flere tusen besøkende pr. måned. Det er i hovedsak formidlere av hjelpemidler i offentlig og privat sektor, hjelpemiddelbrukere og deres pårørende som besøker databasen. De som søker etter hjelpemidler ved bruk av søkemotorer som for eksempel Google vil få treff i Hjelpemiddeldatabasen dersom hjelpemidlet er registrert.