Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Hjelpemidler for kommunikasjon og informasjonsstyring

Produkter som er beregnet på å støtte eller erstatte en persons evne til å motta, sende, produsere og behandle informasjon i ulike former, inkludert kommunikasjonsformer som språk, tegn og symboler, mottak og produksjon av meldinger, videreføring av samtaler og bruk av kommunikasjonsutstyr og -teknikker. Omfatter f.eks. enheter for å se, høre, lese, skrive, telefonere, signalere og alarmere samt informasjonsteknologi. Hjelpemidler for kontoradministrasjon og lagring og styring av informasjon på arbeidsplasser, se 28 21.

Velg en produktgruppe for å flere underkategorier, eller klikk på tallet til høyre for å se alle produktseriene i gruppen.
KodeProduktgruppe Vis forklaringerAntall serier
22 03Synshjelpemidler171
22 09Talehjelpemidler9
22 12Hjelpemidler for tegning og skriving12
22 18Hjelpemidler som tar opp, spiller av og viser fram informasjon i form av lyd og bilde159
22 21Hjelpemidler for nærkommunikasjon123
22 24Hjelpemidler for telefonering og andre former for telekommunikasjon22
22 27Hjelpemidler for varsling og alarmering204
22 30Lesehjelpemidler34
22 33Datamaskiner og terminaler5
22 36Input-enheter for datamaskiner51
22 39Output-enheter for datamaskiner89
22 90Programvare til flere formål7